گچ

گچ چگونه به وجود آمد

مدیریت وب سایت

مدیریت وب سایت

۱۵ آذر, ۱۴۰۱

اولین بار حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش، زمانی که دریاها خشک شدند، لایه های سنگ‌گچی که در زیر آن‌ها به وجود آمده بودند پدیدار گشتند.
گچ یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در دنیا می‌باشد که در قرون گذشته با روش‌های دیگر تولید و به صورت‌هایی دیگر استفاده می‌شده است.
مطابق تحقیقات زمین‌شناسان، دوران ناپدید‌ شدن دایناسورها و پدیدار شدن لایه‌های سنگ‌گچی خیلی قدیمی‌تر از ایجاد تمدن‌ها بر روی زمین است.
قدمت استفاده بشر ازگچ به حدود ۵۰۰۰ سال قبل می‌رسد.
در ایران نیز استفاده از آن به زمان حکومت اشکانیان می‌رسد.
گچ تقریباً در تمام نقاط جهان یافت می‌شود و در ایران در مناطقی مانند کویر مرکزی و اطراف تهران، آذربایجان، جاجرود و اطراف مشهد یافت می‌شود.
گچ خالص ، سفید رنگ است ، ولی ناخالصیها سبب تغییر رنگ آن می شوند . وجود زغال آن را خاکستری، هیدروکسید آهن آن را زرد روشن ، Fe2O آن را کبود چرک ، Fe2O3 آن را به رنگ قرمز در می آورد.
چنانچه به سنگ گچ تا حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دهند ، آب بیشتری را از دست داده و به CaSO4 ,0.3H2O یا گچ اندود تبدیل می گردد . در گرمای حدود ۳۰۰ درجه تمام آب سنگ گچ بخار شده و سولفات کلسیم بدون آب یا انیدریت CaSO 4 حاصل می شود . گچ ساختمان، گچ اندود و انیدریت با آب ترکیب شده و مجدداً به سنگ گچ با دو ملکول آب شیمیایی تبدیل می شوند، ولی محصول به دست آمده هیچ گاه مقاومت مکانیکی سنگ گچ اولیه را ندارد .

برچسب ها:

دیدگاه کاربران

Ronnie.T

2024-08-10 15:41:26

Very interesting info!Perfect just what I was searching for!Blog range

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *